Met welke diëten kan je gewoon in de supermarkt je boodschappen doen?

Wat hebben diëten met de supermarkt te maken zal je je misschien afvragen. Het antwoord daarop is dat diëten en supermarkten alles met elkaar te maken hebben. Dat heeft te maken met hoe de meeste mensen zijn. Het besluit om het overgewicht te gaan aanpakken en af te gaan vallen is vaak al een grote stap. We willen niet dat de drempel die we over moeten hoger wordt door allerlei ongemakken en praktische zaken. Het liefst willen we daarom dat we alle benodigdheden voor het dieet gewoon in de supermarkt kunnen kopen zonder dat we daarnaast bepaalde voedingsmiddelen of voedingssupplementen ergens anders moeten kopen. En dat is niet omdat we liever lui dan moe zijn, we houden het graag praktisch en we hebben wel leukere bestedingen van onze vrije tijd dan drogisterijen, markten, natuurwinkels en boerderijen af te lopen.

In dit artikel zullen we bespreken welke diëten je zoal kunt volgen als je al de benodigde boodschappen gewoon bij je lokale supermarkt wilt kunnen doen. En welke diëten je beter niet kunt volgen als je de benodigde boodschappen alleen bij de supermarkt wilt kunnen doen.

Supermarkt proof dieet 1: het DASH dieet
Dat we beginnen met het DASH dieet is niet willekeurig, het DASH dieet werd namelijk begin dit jaar, in de Verenigde Staten, uitgeroepen tot het beste algemene dieet. En dat was al de 6e maal op rij. Het DASH dieet is eigenlijk bedoeld voor het verlagen van de bloeddruk en heeft als prettige bijkomstigheid dat je met dit dieet veel kan afvallen. En bovendien is het DASH dieet goed voor de gezondheid. Naast een lagere bloeddruk heeft het DASH dieet een positief effect op het cholesterol en de bloedsuikerspiegel.

Alles wat je voor het DASH dieet nodig hebt is gewoon in de supermarkt te koop. Het DASH dieet bestaat uit vers en onbewerkt voedsel. Het zal daarom de versafdeling van de supermarkt zijn waar je je boodschappen zal moeten doen.

Enkele kenmerken van het DASH dieet: veel groenten, weinig zout, geen suiker, volkoren producten (volkoren brood, volkoren pasta), onbewerkt vlees en vis, matig met noten, vers fruit en onbewerkte plantaardige oliën.

Supermarkt proof dieet 2: het South Beach dieet
Het South Beach dieet is een koolhydraatarm dieet en kan gezien worden als een doorontwikkeling op het oorspronkelijke Dr. Atkins dieet (Dr. Atkins was de grondlegger van de koolhydraatarme diëten). Bij een South Beach dieet mag je met mate koolhydraten eten. De reden daarvoor is dat je door het beperken van de hoeveelheid koolhydraten vet gaat verbranden. Dat klinkt op het eerste gezicht misschien wat raar. Maar door minder koolhydraten te eten wordt het lichaam gedwongen op een andere manier aan voldoende energie te komen. Dit doet het lichaam door het verbranden van het vet uit de voeding en het verbranden van het vet uit onze lichaamsreserves.

Kenmerkend voor het South Beach dieet is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen goede en slechte koolhydraten en gezonde en ongezonde vetten. Slechte koolhydraten zijn snelle koolhydraten: koolhydraten welke snel worden omgezet in glucose. Dit zorgt voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel met alle nadelige gevolgen van dien. Snelle (slechte) koolhydraten zijn dan ook niet toegestaan bij het South Beach dieet.

Gezonde vetten zijn de onverzadigde vetzuren, deze zijn wel toegestaan bij het South Beach dieet. Ongezonde vetten (verzadigde vetzuren en transvetten) moeten bij het South Beach dieet waar mogelijk vermeden worden. Ongezonde vetten helemaal uit het dieet schrappen is in de praktijk lastig, zo zitten zelf in magere vleessoorten kleine hoeveelheden verzadigde vetzuren.

Alles wat je voor het South Beach dieet nodig hebt is gewoon te koop in de supermarkt, en net zoals bij het DASH dieet zal je het grootste deel van je inkopen op de versafdeling moeten doen. Je hebt geen speciale dieetshakes of voedingssupplementen nodig.

Bij het South Beach dieet eet je groente, fruit, vlees, gevogelte, vis, noten, zaden en magere zuivel.

Niet supermarkt proof: het paleo dieet
Het paleo dieet is een dieet welke bedoeld is om af te vallen en/of gezond te leven. Met het paleo dieet volg je hetzelfde eetpatroon als de oermens. Dat wil zeggen, wat de mens at voordat de veeteelt en de landbouw kwamen. Dat was zo’n 10.000 jaar geleden. Volgens de theorie achter het paleo dieet zijn veel welvaartsziektes te verklaren door het voedsel wat we eten. En dat klopt wel. Een groot deel van het eten welke je vandaag de dag in de supermarkt vindt bevat suikers, geraffineerde koolhydraten, teveel zout, geharde vetten, conserveringsmiddelen en smaakversterkers. Allemaal dingen wat we als mens oorspronkelijk niet aten. En volgens de theorie achter het paleo dieet zijn we als mens genetisch niet geschikt voor een groot deel van de voedingsstoffen welke van de dag in onze voedsel verwerkt is.

Twee belangrijke dingen welke we niet gebruikte voor de intrede van de veeteelt en landbouw zijn zuivel en granen. Zuivel en granen zijn dat ook de twee belangrijkste voedingsmiddelen welke niet gegeten mogen worden bij het paleo dieet, dit naast nog een aantal andere voedingsmiddelen. Dat zuivel en granen bij het paleo dieet niet toegestaan zijn heeft echter de grootste impact op het dagelijkse eetpatroon, in veel voedingsmiddelen zijn zuivel of granen verwerkt.

Bij het paleo dieet zijn wel groenten, fruit (welke weinig fruitsuikers hebben), vlees, gevogelte, vis, noten, zaden en plantaardige oliën toegestaan. Deze zijn wel allemaal te koop in de supermarkt, maar als je echt volgens de richtlijnen van het paleo dieet wilt leven dan zal je elders op zoek moeten gaan naar deze voedingsmiddelen. Het paleo dieet is namelijk een dieet van vele regels waarop ook nog eens veel uitzonderingen van toepassing zijn. Zo is er de regel dat het vlees wat je eet afkomstig moet zijn van dieren welke vrij hebben kunnen rondlopen en grazen. Het meeste vlees welke je in de supermarkt aantreft voldoet niet aan deze voorwaarde. Een andere regel is dat voedingsmiddelen zoveel mogelijk afkomstig moeten zijn van lokale teelt. Ook het verse voedsel welke je in de supermarkt aantreft is vaak niet lokaal geteeld.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *